Barion Pixel
Érettségi, stresszmentesen!
Online Workshop szülőknek és érettségiző fiataloknak
Sír a gyerek? Azt hajtogatja, hogy nem fog leérettségizni? Retteg, nem akar bemenni az iskolába sem? Nem tudod, hogyan segíts?

Miért jelent extra kihívást az érettségi 2023-ban?

A ma érettségiző fiatalok szülei az offline világban nőttek fel és jóval a COVID előtt érettségiztek. Abban az időszakban is megpróbáltatást, kihívást jelentett az érettségi, de a mai fiatalokat körülvevő világ annyira a feje tetejére állt, és kiszámíthatatlan lett, hogy ez a terhelés megsokszorozza az érettségi okozta stressz mértékét, amely teher alatt roskadoznak a gyerekek.

Ezekre a jelekre figyelj!

Ha több is előfordul nálatok, nagy bajban van a gyerek, kérj segítséget!

  1. Ingerült vagy éppen kétségbeesett.
    Sokat szomorkodik, sír, vagy csak ül, halogatást veszünk észre rajta.
  2. Sokat izgul, aggódik és ezt elmeséli otthon. Ez a legjobb eset. Ilyenkor azonnal érdemes felajánlani a segítséget.
  3. Romlanak a jegyei. Egyre rosszabb eredményeket ér el az írásos vizsgákon, vagy panaszkodik otthon, hogy szóban kellett felelnie, és az mennyire rosszul sikerült. Különösen figyeljünk, ha a gyerek testi tünetekről is beszámolt: elment a hangja, vagy elsírta magát a szóbeli feleléskor, fáj a hasa /gyomorgörcse / hányingere van az írásbeli feleléskor.
  4. Sokat panaszkodik. Azt mondja, hogy a tanárok lesújtóan nyilatkoznak az osztály (benne az ő ) felkészültségi szintjéről, és a fordított motivációval akarják őket tanulásra ösztönözni: Nem igaz, hogy ennyire keveset tudtok! Ez most is egyes, és az érettségin is ez lesz! Aki most nem tanul, megbukik!
  5. Nem akar felvételizni. Elbizonytalanodott, hogy akar-e egyetemre menni, pedig eddig tervei voltak.
  6. Nem eszik. Különösen lányoknál nagyon fontos figyelni arra, hogy ha elmegy az étvágya!
  7. Elvesztette a motivációját. Nem lehet rávenni, és önmagát sem tudja rávenni a tanulásra.

„ugyan már, ne hisztizz, én is leérettségiztem”

Miért NE mondd ezt neki?

Régen...

A szülők idejében minden évben ugyanúgy zajlottak az érettségi vizsgák. A felsőbb évfolyamokból az ismerősök sokat tudtak segíteni a tapasztalataik megosztásával, még akkor is, ha valakinek nehezebben mentek a tantárgyak, vagy nem 100%-ban volt támogató az otthoni közege.

De most más...

A COVID óta ez lesz a negyedik érettségi, és eddig minden évben aggódni kellett a fiataloknak. Az extrém erős „félelem” idén zsinórban a negyedik érettségin lesz jelen, ráadásul minden évben valahol máshol volt a félelem-fókusz. Azt hinnénk, hogy az idei vizsgázás már könnyebb lesz, hiszen a COVID eltűnt, de a helyzet éppen az ellenkező. A tavaly érettségizett gyerekekhez képest még tovább erősödtek a környezetből érkező negatív hatások:

Gazdasági környezet és háborús helyzet okozta nehezítő tényezők:

  1. A tavalyi felkészülést beárnyékolta a szomszédos országban kitört háború, az idein pedig hosszan tartó nyomot hagy, hiszen nem sikerült megállítani a vérontást. A halálfélelem jelenléte azóta csak erősödött.
  2. A háború következtében a gazdasági környezet is bizonytalanná vált, ráadásul megindult egy óriási infláció, amely a családok napi ritmusát alaposan felborítja
  3. Az energiaárak emelkedése eddig ismeretlen mértékű terhet jelent a családoknak.

„POST COVID” nehezítő körülmények:

  1. Harmadik éve egyre erősebb a fókusz a számítógéppel készített beadandókon. A gyerekek a laptopon készítik el a feladatokat, miközben az érettségin órákon keresztül kézzel kell írniuk. Lassan kikopik a kézírás gyakorlata a középiskolákból, és csak ez önmagában akkora fáradtságot okozhat a fiataloknak, amin értékes pontokat kockáztathatnak.
  2. A médiában három éve folyamatosan jelen lévő „halálfélelem” felerősíti a Post-COVID hatásokat, és a fiatalok többsége összeomlik. Pánikrohamok, evési problémák jelennek meg, sőt, egyre több esetben az öngyilkosság kísérletéig is eljutnak a mostani tizenévesek. Ezek közül a problémák közül önmagában egy is elegendő lenne a önbizalom csökkenéséhez és a nagyobb izguláshoz, a kontroll elvesztésének megéléséhez. Együttes jelenlétük viszont a kezelhetőség határáig juttathatja el a gyerekeket.

Ráadásul itt van nekünk egy további nehézség:

  • A magyar felvételi és érettségi rendszer arra fókuszál, hogy mit NEM tudnak a gyerekek, így önmagában is stresszesebb a helyzetük, mint az ugyanerre a vizsga a más országban készülő kortársak élete.

Ezeknek a faktoroknak az együttes hatása miatt az idei évben javasoljuk a mentális egészség és az önbizalom helyreállításával kiegészíteni a megszokott érettségi felkészítő programot. Ha lehet, megnyitnám a harmadikosok előtt is a lehetőséget, hogy jövőre már felkészülten vágjanak neki az utolsó középiskolai tanévüknek.

VAN megoldás!

Hogyan segítünk mi? Miben más az, amit tőlünk kap minden fiatal?

Egy alkalmas beszélgetés is segíthet valamit egy szakemberrel, de azt tapasztalom, hogy egy hosszabb, önbizalom növelő, stressz-csökkentő sorozatnak nagyobb hasznát vennék a fiatalok, ha teljes megerősítést kapnának, ami helyreállítja a COVID sérüléseket a mentális egészségükön. Egy program, ami megtanít nekik a jövőben bármikor újra alkalmazható stressz-csökkentő technikákat és helyreállítja az önértékelésüket, motivációjukat.

Online programot állítottunk össze, azért, hogy eljusson az ország bármely szegletében segítségre szoruló fiatalhoz. A gyerekek minden modult a saját tempójukban hallgathatnak meg, és annyiszor ismétlik az adott hanganyagban foglaltakat, amíg helyre áll bennük az adott tematika, legyen az önbizalom, a hozzáférés a tudásukhoz, vagy a motiváció.

Mikor lesz?


Online Workshop ideje:
2023. április 2.
(vasárnap, 14:00 – 19:00)
  
AZ ÉRETTSÉGI cSOMAG ÁRA:
58.420 Ft helyett
mindössze

29.210 Ft

A javasolt tematika:

  1. „Találkozás a tehetségemmel”. Miben vagyok jó, mik az erősségeim? Ezek hogyan segíthetnek a következő hetekben sikerrel felkészülni az érettségire?
  2. „Találkozás a tudásommal”. Mennyit fektettem már eddig önmagamba? Hogyan férjenek hozzá a tudáshoz ott, abban a néhány órában, amikor szükségük lesz rá?
  3. „Mentális terhelés helyett a mentális fittség” megtalálása. Hogyan tudják ott, a vizsga alatt megfelelő „erőnléti állapotba” hozni magukat mentálisan is?
  4. „Varázseszközök készítése”. A figyelmi fókusz megtalálását segítő ötletek, a kapaszkodót nem csak szavakban adjuk át, hanem készítünk kézzel fogható, kabalaként használható mini varázs-eszközöket, amelyek mind az írásbeli, mind a szóbeli vizsgákon való megfelelést segítik.
  5. „Tippek, trükkök, amelyek pontokat érhetnek”. Felkészülés az utolsó napokban.
  6. Extra segítség szülőknek és érettségizőknek. Mit mondjanak, és mit NE mondjanak a stressz alatt hajladozó, érettségire készülő gyereknek. Hogyan segítik jól őket. Hogyan teremthetnek biztonságos légkört ebben a bizonytalan világban, amibe kapaszkodhatnak a vizsgákra való felkészülési folyamatban.

Ki az előadó és mi a workshop programja?

Győri Ildikó – Pszichológus, édesanya.

Ildikó évekig nagyvállalatokkal dolgozott, munkavállalói motivációs rendszereket épített fel. Gyakorló anyukaként rájött, hogy a motivációra a családban is szükség van, így kidolgozott egy vidám eszközrendszert, ami a szülőknek segít a kisgyermekkor kihívásain átlendülni. Néhányat ezekből a Varázspálca Szakszerviz című mesekönyvben is bemutatott, gyakorlatban pedig nyaranta több száz gyermek készíti el és használja az Indulatvulkánokat vagy a Hangulathőmérőket.

Mikor a kisfia iskolás lett, találkozott a pedagógusokra nehezedő problémákkal, és megtapasztalta, hogy a gyerekek sokszor motiválatlanok és az osztályközösség sem minden esetben támogató. S-cool Days Osztálymentor Program néven összeállított egy programsorozatot, ami gyors és könnyen alkalmazható segítség a pedagógusok számára. A programot nem csak Magyarországon, hanem külföldi iskolákban is bevezették már. Segítségével mindenhol sikerült az agresszió szintjét csökkenteni, támogató hangulatot kialakítani a gyerekek között, megkönnyítve így a tanítók napi munkáját.

Munkatársaival, Családbarát Programok szervezését és lebonyolítását végezi több mint tíz éve. A nagyvállalati gyerekprogramokon eddig több mint 1.000 gyerek vett részt. Ezeknek a programoknak az átlagos visszajelzése 98%-os elégedettségű. A pandémia hónapjaiban sok munkavállalóhoz jutottak el előadásai, emellett a kreativneveles.hu facebook oldalán azonnal alkalmazható tippeket és trükköket osztott meg az érdeklődőkkel.

Coaching + Érzelmi intelligencia + Kreativitás

Hol használják már az iskolákban a kreativnevelés.hu eszközeit, vagy annak a speciálisan az iskolákra kidolgozott modulját, az „Osztálymentor Programot”?

  • A Kreatív Gyereknevelési Eszközrendszer egy olyan speciális magyar módszer, iskolai modulja nem csak a hazai iskolákban, hanem külföldön sikerrel szerepel.
  • Magyarországon bevezettük már állami iskolákban (Dunaharaszti, Visonta) magán általános iskolában (DAM, Szentendre) és Start-up iskolarendszerben (Budapest School, Breznó utca). Képzéseinken részt vettek pedagógusok, pedagógiai asszisztensek, iskolapszichológusok az ország minden részéről, Szombathelytől Miskolcon keresztül Kecskemétig, vagy éppen Komlóskáig.
  • Az Osztálymentor Programot sikerrel vezettük be az amerikai oktatási rendszerben, felső-tagozatosok csoportjainál (The American School of Las Palmas)
  • Az Osztálymentor Programhoz kapcsolt kutatás eredményeit a világ vezető egyetemén, Bostonban, az MIT-n mutathattam be. 2020-ban a Pedagógus Expon is találkozhattak a módszertannal az érdeklődők.

Az iskola-előkészítő programunkról mondták – a szülők

  • Olyan útravalót kapott, ami segített az iskolakezdésben/otthon
  • Jó ötlet, lehetne ilyen/hasonló máskor is, nemcsak elsősöknek
  • Nagyon jónak és hasznosnak tartottam.
  • Éltem (éltünk) volna a lehetőséggel többször is a nyár során.
  • A program jó volt, ezért megérte.
  • Profi csapat, barmikor máskor szívesen beszélgetnék velük még
  • Nagyon jó ötletnek tartom, es a tanácsok is hasznosak voltak, jó volt hallani, és beszélgetni kicsit ezekről.
  • A tool-ok, ötletek jók, majd meglátjuk, mennyire tudjuk alkalmazni.
  • Oktatók szimpatikusak voltak, profinak véltük a workshopot.
  • Sajnos én keveset láttam, de amit láttam az meggyőző volt. Tetszett a pozitív megerősítésre, jutalmazásra épülő technikájuk. Nagy művészet így “dolgoztatni” gyerekeket. Biztos vagyok a felkészültségükben.
  • Tökéletes volt, köszönjük a szervezést, a lehetőséget! Lehetne más korosztálynak is hasonló, coaching szemléletű workshop-ot hirdetni – a dolgozóknak szerintem ez igen nagy értéket képviselne (nekem is mindenképp). Hátha van olyan megoldás, amivel több gyereket lehetne elérni nem túl drágán, és mégis hasznos lenne. Pl. tanulásmódszertan, sikerre hangolva … ilyesmi témákkal. Pl. egy szombati munkanapra megszervezve. Mennyire lenne hálás egy munkavállaló, ha látványos fejlődésen megy át a szeme fénye?

Ezt vettem észre a gyereken

  • Nagyon tetszett neki, szívesen megismételné.
  • Nagyon tetszett neki, érdekesek voltak a programok.
  • Határozottan lelkes volt, még szívesen maradt volna. Ez szintén meglepett, mert nehezen oldódik, ha eleve nem akar valamit csinálni (márpedig ezt nem akarta).
  • Első pillanattól felszabadult volt.
  • Nagyon élvezte. Bár napközben csendesebbnek tűnt, mint utólag elmondta, nagyon tetszett neki.
  • Nagyon tetszett neki, szomorú volt, hogy el kellett jönni a nap végén.
  • Nagyon élvezte, tele volt élménnyel.
  • Nagyon jól érezte magát, jókedvű volt, lelkesen mutogatta az általa készített kincseket.
  • Nagyon felszabadultan viselkedett és sugárzott az örömtől egész nap. Maximális pontszámot adott 🙂
  • Remekül érezte magát. Be is fogadta a hallottakat.
  • 10/10 🙂 Nagyon tetszett neki, el volt varázsolva a sok lehetőségtől. Pl. a vulkán nagyon hasznos, szemléletes, este használtuk is, vagyis úgy gondolom, hogy beépül a gyakorlatba.
  • Nagyon élvezte a napot, és sajnálta, hogy több ilyen nem lesz. A végére már elfáradt egy kicsit.
  • Holnap is jönni szeretne.

Ez egy pszichológiai tanácsadás?

Nem. A program kommunikációs eszközöket és a használatukat mutatja be.
Ha úgy érzed, hogy a gyermekednek pszichológus segítségére van szüksége, haladéktalanul fordulj klinikai szakpszichológus szakemberhez.