Évnyitó 2022 – Első osztályban megy a gyerek. Hogyan lesz most?
Iskolakezdés 2022 = Iskolakezdés bizonytalan időkben
Nagyjából ez a cím fedi le annak a generációnak a komplex élethelyzetét, akik 2022 szeptemberében elsősek lesznek. Hiába lesz ő is „elsőcés”, és hiába ül majd –akár szó szerint- ugyanabban a padban, ahol Te ültél 30-40 évvel ezelőtt, az az iskola semmiben nem hasonlít már arra, ahová Te jártál.
Miért mondom ezt?
Az elmúlt két év nehezítette az életüket: járvány, korlátozás, nem volt egyszerű már az ovisok közösségbe illesztése sem, ezt a helyzetet tetézi most egy komoly válság.
Amikor te kezdted az iskolát, béke volt.
Most háború van a mellettünk lévő országban, és milliók menekültek el, több tízezren kaptak menedéket Magyarországon – előfordulhat, hogy a gyermeked osztályában is integrálnak majd egy kisfiút, vagy kislányt, akinek a háború elől kellett menekülnie, hátra hagyva a házát, a barátait, a családja férfi tagjait, a kedvenc kutyáját, vagy plüss mackóját, mindenüket, ami nem fért el egy bőröndben…
Amikor te kezdted az iskolát rendelkezésre állt szinte minden családban az étel, megvolt a betevő falat.
Most előfordulhat, hogy az osztálytársak egy része éhesen érkezik. Az ősz előre haladtával az is megtörténhet, hogy fáznak otthon a gyerekek, és most, július végén az sem világos, hogyan lesz megoldva a közintézmények fűtése (ezt elvileg csak mi, felnőttek tudjuk, de ha nem elég ügyesen időzítjük a beszélgetéseinek ezekről az ijesztő tényekről, előfordulhat, hogy a gyerek is tudomást szerez róla). Amikor te kezdted az iskolát, a Te szüleid és tanáraid is szerényen, de tisztességgel megéltek a fizetésükből. Jutott ennivalóra, fűtésre. Most előfordulhat, hogy sok család anyagi helyzete éppen az iskolakezdés idejére kerül kritikus állapotba.
Amikor te kezdted az iskolát, nem kellett a nagyszülők és a fiatalabb családtagok egészségéért aggódni, ismeretlen volt a pandémia kifejezés.
Most ömlik Rájuk a hírekből évek óta a halálfélelem.
Amikor te kezdted az iskolát, azt sem tudtad, mi az a maszk, most hetente változnak a maszkviselés szabályai. A te idődben nem kellett karanténtól tartani, mert azt sem tudtad, hogy létezik olyan.
Amikor te kezdted az iskolát az iskolarendszer még közelebb állt a gyerekek igényeihez, mint most.
A tudást tényleg csak a tanítótól lehetett megszerezni, mert nem volt internet. A világban való érvényesüléshez szükséges volt az, amit tanultál. Az iskola után szabadon játszhattál, volt ideje a szüleidnek hétvégéken kirándulni. Az élet nyugalmasan telt, a legnagyobb gyermekkori izgalom a szomszéd kutyája volt, vagy az, hogy hány gombóc fagyit engedett venni anya, és mennyit a nagymama. Mindez így volt jó, és most is így lenne jó. Ezzel ellentétben a TE Gyermeked olyan helyzeteket élt meg 6 éves korára, amit a szülei generációja soha, vagy csak 30, a nagyszülők hatvan-hetven évesen. Neki a nyugalmas gyerekkor helyett folyamatosan változott az élete annak függvényben, hogy éppen karantén volt, vagy lehetett óvodába menni. Neki maszkban beszélő felnőttektől kellett megtanulni a szavak kiejtését. Az ő szülei aggódnak, és ezt ő is érzi. A biztonság érzete sérült. Nem csak neki, hanem annak a 30 társának is, akikkel együtt kezd majd a zsúfolt osztályteremben. Nem tudja, és Te sem tudod, milyen traumákkal érkeznek majd a többiek a padsorokba. Nem tudod, ahogy ő sem tudja, milyen traumákkal érkezik a tanító néni. Elvesztette a családtagját? Nehéz éve volt tavaly, mert nem bírta már motiválni a negyedikes osztályát? Minden idegszála azon jár, hogyan fűt majd októbertől? Ma a gyerekeknek az iskolában elsősorban nyugalomra, békességre lenne szükségük, nem arra, hogy magatartásból fekete pontokat adjanak neki, mert a bizonytalanság miatt izeg-mozog, vagy elkalandozik a figyelme. A nyugalmat, az időt a közösség kiépítésére nem biztosítja a jelenlegi iskolarendszer, mert nem tud ilyen gyorsan reagálni a körülöttünk lévő világ változásaira, marad a régi működésmódja, és elkezdi teljesítmény irányba vinni, értékelni, kritizálni a gyerekeket.
Ebben a helyzetben, amikor a gyerekek szükséglete és az iskola által biztosított napi rend ennyire eltér egymástól, az iskolatáska és a szép tolltartó kevés lesz kapaszkodónak.
Lesznek ütközések, amelyet megpróbáltatásként éltek majd meg. Azonnal felmerül a kérdés, fel lehet-e ezekre készülni? Természetesen.
Mit tehetsz még augusztusban?
Kezdd el az új keretek tervezését. A legkönnyebb dolgod akkor lesz, ha augusztus hónapban minden vasárnap átbeszélitek a gyerekekkel a következő hét történéseit. A beszélgetés után elkészült heti tervet függeszd ki a hűtőszekrényre, vagy a bejárati ajtóra, a gyermek szemével egy magasságban. A cél, hogy „beleütközzön”, amikor hazajön, vagy éppen elmegy otthonról, esetleg a hűtő kincsei után kutat. A szeptemberi tervet már augusztus 20 után elkezdheted bevezetni. Amint elkészült a szeptemberi minta, érdemes egy vasárnap délutánt rászánni a különbségek átbeszélésére. Miben fog változni az életritmusunk szeptembertől? MI marad ugyanez? Mi tűnik nehéznek Neked? Mit talál nehéznek a gyerek? Ha ezt átbeszélitek, és szeptemberben is lelkiismeretesen csináljátok, könnyebb lesz az átmenet.
Mit figyelj szeptembertől?
Mindenképp extra türelemre lesz szükséged. Mielőtt elveszted a türelmed, és ráförmedsz a gyerekre, fontos tudatosítani magadban a fenti mondatot: Covid ovisok iskolába mennek háború és recesszió idején. Ez kb. olyan nehéz feladat, mintha a Himalája-ra kellene felmásznod felkészítés nélkül, miközben valaki minden héten értékelné a kapaszkodási stílusodat, és nagyjából csak leszidna, hogy nem vagy elég jó. Ha még veszekszel is vele, hogy siessen, nem hiszed el, hogy ilyen lassan öltözik, stb., akkor a képlet, amit ő átél, ennyiben változik: Himalája expedíció, támogató csapat nélkül, egyedül az ismeretlenben. Keresd azt, amit már jól csinál, és ismételd unalomig, hogy milyen ügyes, mennyire ügyesen próbálja megszokni az új helyzetet.
Mit NE csinálj semmiképp?
Ne siettesd, ne veszekedj vele, csak akkor, ha nagyon muszáj. Ha lassul, nehezebb elindulni vele, akkor az esetek legtöbb részében valami az iskolában történt. Azért nem akar menni, mert nem szeretné, ha ugyanaz megtörténne újra. Ellökték, ledobták a tolltartóját, ellopták a radírját, stb. Nem érzi ott magát biztonságban. Ilyen esetekben mindig igyekezz feltérképezni, hogy mennyire érzi magát jól/biztonságban, és tudakold meg, mivel tudnál neki segíteni. A cél visszaépíteni a biztonságérzetet.
Eszközök, melyeket segítenek!
Csatlakozz te is a közösséghez!
Megosztom veletek azokat könnyen rendszerré alakítható tippeket, amitől mi minden nyáron működünk együtt a gyerekekkel, amiért mindig jönni akarnak hozzánk a nyári szünetben. Mindent egyszerű eszközökkel, szinte kellékek nélkül mutatok meg, hogy az is el tudja készíteni, aki nem rendelkezik azzal a kreatív arzenállal otthon, amivel mi. Ezzel együtt arra ösztönzök mindenkit, hogy a lépéseket követve, használjon más alapanyagokat, díszítse szebben és ügyesebben a bemutatott eszközt.