Barion Pixel

Tanároknak

Miért van szükség az osztálymentor programra?

Az egyik legfontosabb hozadéka az összetartó közösség építése, amelyben lecsökken az agresszió megjelenése, és megnövekednek az egymást támogató gesztusok.

Miért jó az egy gyereknek, ha támogató, összetartó osztályközösségben tölti a napokat? Kell ilyesmivel foglalkozni egyáltalán?

Először járjuk körbe, miért káros, ha nem összetartó közegben tölti a hétköznapjait? Szinte folyamatosan érkeznek hírek valamilyen iskolai közösségben történt erőszakos megnyilvánulásról. A leggyakoribb erőszakos helyzetek egyike a bullying.

A magyarul megfélemlítésként fordított jelenség „Olyan ismétlődő viselkedést jelent, amellyel egy csoport vagy egy személy egy másik csoport vagy személy feletti hatalmát igyekszik kialakítani vagy megerősíteni, az „erőegyensúlyt” ezáltal megszüntetve. Ez a felborult erőegyensúly egyaránt jelenthet társas és/vagy fizikai befolyást. A megfélemlítés áldozatát gyakran a megfélemlítés célpontjának nevezik.
Szülőként sokan attól rettegünk, hogy a mi gyerekünknek „szerencséje” legyen, és teljen el a 8 általános iskolai év anélkül, hogy valaki őt venné célba, és Bullying áldozata legyen, de legjobb az lenne, ha az osztályban sem merülne fel ilyen agresszív helyzet, és passzív megfigyelőként sem kellene megtapasztalnia ezt.

Vajon az izguláson, rettegésen túl tényleg nincs más esélye a szülőnek, és a tanárnak? Tehet bárki valamit a megelőzésért?

Sok bullyingról írott cikk azt sugallja, hogy a prevenció az egyetlen eszköz, amivel útját állhatnák a közösségek a megjelenésének. Ezzel csak az a probléma van, hogy a tanárok számára nem áll rendelkezésre külön, erre vonatkozó képzés, vagy eszköztár, amit bevethetnek, még mielőtt az indulatok elszabadulnak.

Szülőként azon izgulunk, nehogy verekedős gyerekek kerüljenek be lányunk vagy fiunk iskolájába. Óvjuk, védjük őket otthon, az óvodai reggeleken is azon izgulunk, hogy legyen barátja, és csak ma ne kapjon senkitől pofont, vagy kerülje el a sípcsontját az ovis-társ rúgása.

A pedagógusok óvodákban és az iskolákban is azt tapasztalják, hogy egyre több csoportban komoly gondot okoz a szinte állandósult kisebb-nagyobb mértékű agresszió. Régen ritkaság volt a rendbontás, ma inkább az ritka, ha csendben telnek a napok. A gyerek kimerülten jön haza a közösségből, zokog reggel, hogy nem akar visszamenni. A pedagógus fegyelmez egész nap, emiatt nem tud tanítani, a szülő pedig aggódik, és szenved a tehetetlenségtől.

A helyzet szépen kéréssel nem csillapodik, büntetéssel, rászólással pedig csak pillanatra áll meg, utána talán rosszabb is lesz.

5+1 érv amellett, hogy miért végezze el egy alsó tagozatos gyerekekkel foglalkozó pedagógus az Osztálymentor Program on-line képzést

1. 2020 rendhagyó év mindenkinek

A magyar nyelv gyönyörűen fejezi ki, hogy idén „ELHAGYTUK a RENDET”. Az elsőbe induló gyerekek életének természetes rendje lett volna az óvoda utolsó néhány hónapjában a finommotorika, a logopédia, a TSMT torna és más fejlesztések felfuttatása. Erre a COVID megfékezésére tett intézkedések miatt nem kerülhetett sor. A gyerekek fejlesztése tehát megállt, talán egy része on-line megvalósult. AZ iskolai felkészítés éppen a hajrájában maradt félbe, a tanulásra előkészítés nem teljesen valósult meg.

2.  Az érzelmi felkészülés is csorbát szenvedett

Az érzelmi felkészülés is csorbát szenvedett, ráadásul duplán. A gyerekek nem ballagtak, nem tudtak elköszönni társaiktól. Ennél sokkal nagyobb gond, hogy hónapokig félelem légkörében voltak otthon: A család aggódott a nagyszülők egészsége vagy éppen a szülők munkájának megtartása miatt. Az aggodalom légköre a hüllőagyi területet aktiválja felnőttekben és gyerekekben is, így gyakoribb lesz az „üss” „fuss”, vagy éppen a „lefagy” reakció a gyerekek részéről. Az osztályteremben ez úgy fog megnyilvánulni, hogy több lesz a rendbontás, az agresszió szintje emelkedik (üss), többen sírnak, és nem akarnak bejönni (fuss), maga a tanítás nehezebb lesz, mert nem mennek át a tanári üzenetek (lefagy). A félelem folyamatos lesz, mert már most hallani a vírus második generációjáról, pedig még éppen csak feloldották a korlátozásokat.

3. Ha mindkét szülő dolgozik…

Azokban a családokban, ahol a gyerekek úgy voltak otthon, hogy mindkét szülő  dolgozott, elkerülhetetlen volt az intenzívebb televízió, youtube használat, rossz esetben emelkedett a számítógépes játékokkal töltött idő is. Ezeknél a gyerekeknél sokkoló lesz majd átállni a hosszú koncentrációt igénylő iskolai tanórákra. Többször bele fognak szólni, a figyelem sokaknál el fog terelődni, ami megakasztja a tanóra dinamikáját.

4. Szabályok

Az iskolai rend szabályok sokaságának betartását és betartatását követeli meg, különösen ott, ahol nagy létszámú, 30 fő körüli, vagy éppen a fölötti az osztálylétszám. Nehéz munka ez tanárnak és gyereknek egyaránt. 2020-ban ez a közös munka tovább nehezedik, mert március közepén minden európai országban, minden családban letörlődött minden megszokott szabály, és állandóan változó világ jött el, vegyes szabályrendszerekkel. Ezek a szabályok hetente, néha naponta változtak, ami próbára tette felnőttek és gyerekek alkalmazkodó képességét egyaránt. Ennek következtében szeptemberben egy mindeddiginél fáradtabb, leharcoltabb csapat érkezik majd a padsorok közé.

5. Büntetés helyett

A hüllőagyi működés fegyelmezéssel, büntetéssel nem csökken, hanem inkább romlik a helyzet. A humoros, vidám eszközeinket használva éppen az ellenkezője történik. A gyerekek megtanulják saját érzelmeik, érzelmi kitöréseik, hangulat ingadozásaik kezelését, anélkül, hogy a felnőttnek büntetéssel kellene őket fenyegetni. A tanító válláról lekerül a teher, csak annyi marad a dolga, hogy emlékeztesse az adott gyereket az Indulatvulkán, vagy éppen a Hangulat Hőmérő használatára. A fennmaradó időt a fegyelmezés helyett alkotással, közös gondolkodással, tanulással, fejlődéssel töltheti.

+1 Korlátlan hozzáférés

Az on-line kurzus anyagait 2020 decemberéig annyiszor hallgatja vissza, amennyiszer arra szüksége van. Ha szeptember közepén kerül nehéz helyzetbe, akkor szeptemberben, ha novemberben tapasztal olyan helyzetet, amikor jól jönne, ha emlékezne a mondatainkra, akkor egyszerűen lejátssza a hanganyagot újra. Korlátlan alkalommal hallgathatja meg a képzést, pedig csak egy alkalomra fizet elő.

Az „Osztálymentor Program” éppen ebben a nehezen megoldható helyzetben siet a pedagógusok segítségére.

Nagyon egyszerűen használható. 100%-ban illeszthető az alsót tagozatos és a felsős órarendbe is. Külön szervezést nem igényel a bevezetése, így külön engedélyt sem.

Eszközhasználata egyszerű, az alapanyagok fillérekből beszerezhetők, sok felhasznált anyag része eleve a kezdő iskolai csomagnak.

A pedagógus számára nem szükséges méregdrága tanfolyamokat elvégezni. Egy napos on-line tanfolyam elvégzését követően már el tudja kezdeni alkalmazni az adott modult.

A szakirodalom rövid, gyakorlatias, nem szükséges több száz oldalt végigküzdeni.

A program bevezetése idején a pedagógus rendelkezésre állunk, és segítjük, terelgetjük, egyeztetjük a következő lépést, ha elakad.

Eredmények az osztályközösségekben

Több iskolában bevezették már, Magyarországon és külföldön is. Mindenhol az agresszió szintjének csökkenését eredményezte, támogató hangulat alakult ki a gyerekek között, megkönnyítve így a tanítók napi munkáját. Ezek az osztályok befogadó csapattá kovácsolódtak, nem jelentkezett a gyerekeknél a bullying a későbbi években sem.

 Eredmények pedagógus szemmel

Az Osztálymentor Programot eddig bevezető pedagógusok arról számoltak be, hogy az általunk közösen létrehozott közösségben álom a közös munka. Nem túlzás az „álom” szót használni a program előtti és a program utáni közösség közti különbség kifejezésére. Egy olyan kommunikációs keretet és eszközrendszert adunk, amely a pedagógusból és a gyerekekből is a legjobbat hozza ki, mindezt együttműködve és vidáman, jó hangulatban.

Tudományos eredmények

Az osztálymentor program bevezetése előtt és a program végén felmértük az osztály közösségi hálóját: kíváncsiak voltunk, milyen erős a kötelék a gyerekek között, és ez a kötelék változatlan marad, gyengül, vagy erősödik a közös munka végére. A kölcsönös választások száma jelentősen megugrott minden vizsgált közösségben már 6 hét után is. Az Osztálymentor Programot és az azt kísérő kutatást 2019-ben a világ egyik vezető egyetemén, Bostonban, az MIT-n beválogatták az MIT-LINC Nemzetközi Oktatási Konferencia előadásai közé. Ennél magasabb szakmai szint kevés van a világon, főleg úgy, hogy minden más előadó mögött egyetem, vagy kutatóintézet állt.

Érdekli az Osztáymentor program?
Többet szeretne megtudni?

Csatlakozz te is a közösséghez!

Megosztom veletek azokat könnyen rendszerré alakítható tippeket, amitől mi minden nyáron működünk együtt a gyerekekkel, amiért mindig jönni akarnak hozzánk a nyári szünetben. Mindent egyszerű eszközökkel, szinte kellékek nélkül mutatok meg, hogy az is el tudja készíteni, aki nem rendelkezik azzal a kreatív arzenállal otthon, amivel mi. Ezzel együtt arra ösztönzök mindenkit, hogy a lépéseket követve, használjon más alapanyagokat, díszítse szebben és ügyesebben a bemutatott eszközt.

Csatlakozom