Módszertanról
Miben más velem dolgozni, mint úgy általában a pszichológusokkal?
A közös munka nem terápia.
A velem való együttműködés megelőző jellegű beszélgetés-sorozat, de nem pszichoterápia. Ha valakinek pszichoterápiára van szüksége, kérem, konzultáljon a közelében lévő pszichiáterrel, vagy klinikai szakpszichológussal.
A családra rendszerként tekintek.
Hiszek abban, hogy a rendszer elemek tudatos megtervezésével, a családi együttműködés folyamataiban lévő elakadások tisztázásával elindul egy zökkenő-mentesebb együttműködés, és ezt számtalan esetben megtapasztaltam. A beszélgetések során a problémás helyzetre fókuszálunk, a megoldást keressük, vidám, kommunikációs eszközök használatával. Maga a folyamat komoly tudást ötvöz. Tisztelet és bizalom alapú, olyan formába öntve, hogy aki hozzám fordult ne érezze kényelmetlenül magát, hanem gyorsan megértse a kihívás igazi okát, és együtt találjuk meg a megoldást.
A család a szülők által alkotott keretrendszerben működik.
Ha a „gyerekkel van probléma”, az legtöbbször abból ered, hogy ebben a keretrendszerben valamit nem pontosan terveztek meg, a kommunikáció nem egyértelmű, vagy egy váratlan helyzet következett be, és az együttműködési kereteket nem alakították ezekhez. Tehát nem hibást keresünk, hanem megoldást egy helyzetre. Nem a múltra fókuszálunk, hanem a jelenre, és arra, hogy mit változtassunk egy vagy több családtag viselkedésén ahhoz, hogy a jelenleginél jobb hangulat alakuljon ki.
A gyerekek könnyebben értenek meg olyan üzeneteket, amelyek szimbólumokat tartalmaznak, szépek, színesek és a kezükbe foghatják.
Ennek megfelelően a közös munka során használunk vidám, színes kommunikációs eszközöket, akik kvázi családtaggá válnak, mint: az Öltözködés hőmérő, Indulatvulkán vagy Hangulat hőmérő. Ezek az eszközök segítenek egy közös családi nyelvezet kialakításában, amelyet könnyen megért mindenki. A segítségükkel például nem kell veszekedni, hogy hagyja már abba a dühkitörést, hanem elég megkérni, hogy a vulkánkitörés hangerejét vegye vissza kissé. Az eszközök működését, használatát átbeszéljük, a család pedig elkészíti.
Azt tapasztaltam, hogy minden szülő a legjobbat szeretné megadni a gyerekének, és minden gyerek jó akar lenni és jót akar csinálni.
A szándék tehát abszolút egyezik. Mégis néha félremennek a dolgok, mert szülőként és gyerekként is túl sok szabályrendszerhez és keretrendszerhez kell alkalmazkodni a 21-dik században. Amikor együtt dolgozunk, ezekhez a szabályrendszerekhez dolgozunk ki iránytűket, és olyan „kezelési útmutatót”, amely minden családtag számára érthető, elfogadható, és talán szerethető is.
A munka menete: három alkalmas blokkokban érdemes gondolkodni.
Az egyszerűbb dolgok 3 alkalom után is kezelhetők. Minden egyes beszélgetés 50-70 perc, ami után küldök összefoglaló levelet, azokkal a tennivalókkal, amelyet megbeszéltünk. Így egy alkalom másfél óra. Minden következő beszélgetés az előzőekben elindított változások elemzésével kezdődik, és az eredmények fényében megegyezünk abban, hogy kell még ezen a rész-feladaton dolgozni, vagy léphetünk tovább a következőre.
Nem csak beszélgetünk,
hanem kap a család mintát az adott kihívás megoldását szimbolizáló kreatív gyereknevelési eszköz elkészítésére.
Az eszközök használata a felnőttek együttműködését feltételezi.
Azok fogják jól érezni magukat, akik szeretik a vidámságot, és kíváncsiak, hajlandóak beleképzelni magukat a gyerek nézőpontjába, ugyanakkor szeretik a világos kereteket, és hajlandóak betartani és betartatni ésszerű szabályokat.
Csatlakozz te is a közösséghez!
Megosztom veletek azokat könnyen rendszerré alakítható tippeket, amitől mi minden nyáron működünk együtt a gyerekekkel, amiért mindig jönni akarnak hozzánk a nyári szünetben. Mindent egyszerű eszközökkel, szinte kellékek nélkül mutatok meg, hogy az is el tudja készíteni, aki nem rendelkezik azzal a kreatív arzenállal otthon, amivel mi. Ezzel együtt arra ösztönzök mindenkit, hogy a lépéseket követve, használjon más alapanyagokat, díszítse szebben és ügyesebben a bemutatott eszközt.