Barion Pixel
Elindult Magyarország legnagyobb társadalmi felelősségvállalás kihívása
Legyen minden iskolai óvodai közösségben indulatvulkán.

Az elmúlt néhány évben, de különösen a covid megfékezésére hozott intézkedések miatt a társadalom akkora transzformáción esett át, mint soha eddig az emberiség történelmében. Ez a transzformáció hirtelen jött. Nem volt idő felkészülni rá sem az egyének szintjén sem pedig a társadalmi rendszerek szintjén.

Az emberek a média lelkesedésének köszönhetően lassan másfél éve folyamatos halálfélelem kommunikációt hallgatnak és nèznek. Ennek az eredménye, hogy a félelem állandósult az otthonokban és az emberek gondolataiban is. Ez egy komfortzónán kívüli állapot. Amikor az ember elhagyja a komfortzónáját, a hüllőagy nevű agyi terület aktiválódik. Ez a terület  3 féle reakciót engedélyez: üss / fuss / lefagy. Az, hogy otthonról kimozdulva, vagy az interneten fórumokba, csoportbeszélgetésekbe beleolvasva ennyi feszültséggel, csúnya, már-már fájdalmas kritikai megnyilvánulással találkozunk, részben ennek a biológiai törvényszerűségnek a következménye.

Amíg a hüllőagyi terület aktív, a gondolkodástért, felelős prefrontális kéreg inaktív.

Mit jelent ez az iskolai és óvodai közösségekre vetítve?

A tömegével üss/fuss/ lefagy üzemmódban érkező gyerekeknél maga a magas fokú gondolkodás el sem tud indulni. Azaz addig  amíg a hüllőagyi aktivitásból nem hozzuk ki a gyerelet, maga a tanulás el sem tud rendesen indulni.

Ráadásul, ha egy csoportban egyszerre több gyereknél aktív a hüllőagy, a tanterem könnye csatatérré válhat. Egy 7 éves kislány szavaival élve: Hát! Nem erre számítottam! Nagyon nem!

Ezt a helyzetet több okból is nehéz pedagógusként.

Először is a helyzet pszichológiai eredetű, így pszichológiai eszközökkel kellene kezelni.

Másrészt annyi gyereket érint, hogy rendszer szinten érdemes kezelni, mert enélkül a pedagógus folyamatos tűzoltásban lesz: abbahagyta az egyik, kezdi a másik. Az iskolapszichológus irodájában csak egy osztály be tudná tölteni a heti fogadóórákat.

Harmadrészt, a covid minden gyerek-generáció iskolai viselkedését átírta. A klasszikus “rosszul viselkedtél, ezért büntetés jár” gyakorlat többé nem működik. A gyerekeknek új szerepmintára van szükségük: azt kell megmutatni neki, milyen, amikor jól csinálja és ennek az ismétlésére kell valahogy rávenni.

Negyedrészt, lehetőség szerint azonnal működő és önfenntartó megoldásra lenne szükség, mert a normál, zökkenőmentes működésre számított tananyag elsajátítására néma csendben ülő gyerekek mellett is alig van idő.

Az ötödik nehézség az  hogy a mentális terhelés láthatatlan. Emiatt azt sem érzékeli sem a tanár, sem a gyerektársak, hogy az adott osztálytárs mennyire van rosszul. Egészen addig fogalmunk sincs a helyzet súlyáról, amíg a gyerek számára már elviselhetetlen mértéket ölt, és valamilyen formában kirobban belőle, ráömlik a közösségre. Az ilyenkor előkerülő hangulati elemeket, a dühöt, elkeseredett, vagy reményvesztett sírást, kiborulást és társaikat nevezem én Láthatatlan Osztálytársaknak. A 27 gyerek mellett minden reggel ők is minimum 27-en bejönnek a tanterembe.

A hatodik dolog, ami miatt nehéz a helyzetet megoldani a felnőttnek az az, hogy nem csak az adott hangulati elem megjelenése megjósolhatatlan, hanem a kitörés mértéke is.

Az iskolarendszer szerte a világon recsegett-ropogott már a covid előtt is. Egyetlen pedagógus tűzoltóként áll szemben, eszközök nélkül  25-30 hangulattal és indulattal, holott neki a számolást, a helyesírást kellene megtanítania az osztálynak. Mekkora eséllyel?

Zéró közeli.

Teljesen más a helyzet azonban, ha a hangulati elemeket be tudjuk azonosítani, a láthatatlan osztálytársakat kézzelfoghatóvá tudjuk a csapat számára tenni, és ezt a mindennapokba rendszer szinten beépítjük.

Honnan tudom ezt? Miért merem ezt állítani?

2013 óta építünk rendszeresen közösségeket egy hét alatt, táborozó gyerekekből, és alakítunk ki békésen együttműködő csapatokat úgy, hogy előtte nem találkoztak.  2015 óta dolgozunk iskolákkal, ahol ugyanezt tesszük, csak éppen állandó csapattal. Idén ballagott nyolcadikból az az osztály, akikkel harmadikban az első Osztálymentor Programot megcsináltuk.

2019-ben Bostonban, az MIT egyetemen adtam elő annak a kutatásnak az eredményét, amelyet ezekhez a programokhoz csatoltunk.

Kivétel nélkül minden közösség átalakult mindössze 4-6 hét alatt. Az agresszió és a düh által leamortizált osztály helyett befogadó, támogató és sokkal nyugodtabb közösség alakult ki.

Az Osztálymentor Programban használt eszközök közül adok most közre a pedagógusok részére kettőt, a Hangulathőmérőt és az Indulatvulkánt – ingyen.

A Hangulathőmérő fogja beazonosítani a láthatatlan osztálytársakat. Ha már ismerjük őket, megtanuljuk kezelni is.

Az Indulatvulkán abban segít majd, hogy a láthatatlan osztálytársak ritkábban törjenek rá az osztályra és ha már kitörnek, legalább kisebb intenzitással tegyék azt.

Mit fognak tapasztalni?

Az első perctől kezdve nyugodtabb lesz a légkör. A gyerekek kevesebbet balhéznak, és elkezdik egymást figyelmeztetni, hogy álljanak le a feszültséget okozó dologgal. Átalakul a diák-tanár viszony is. Állandóan tiltásokkal operáló rossz rendőrből inkább mentor leszel.

Megalapozunk befogadó közösséget, ami biztonságot ad a tagoknak az együttlét 8 órájában.

Ez azért óriási dolog, mert a gyerek és a pedagógus az ébrenléti idejének jelentős részét ebben a közegben tölti. Így jelentős minőségi változás indul el a mindennapjaikban.

Másodlagos hatásként tapasztaljuk, hogy a gyerekek otthon, a családban is elkezdik használni az eszközöket. Az online oktatás alatt is az iskolai rutin szerint kezdik a napot. Ez azért fontos hatás, mert akkor is segít fenntartani az új értékeket és a megerősített közösséget, amikor egy újabb karantén esetében nem lesz fizikai közösség, hisz mindenki otthon van, a szüleivel.

Mi ebben a trükk?

incs trükk. Úgy tapasztaljuk több ezer gyerekkel való foglalkozás után, hogy a hüllőagyi aktivitás olyan könnyen kikapcsolható, amilyen könnyen aktiválódik.

Miért adom át a hosszú évek munkájával és befektetésével kidolgozott tudást ingyen?

Több okból is.

Az első és legfontosabb oka, hogy óriási baj van és óriási szükség van a gyerekeknek segítségre. Segítségből viszont óriási hiány van. Személyes véleményem és szülőktől, pedagógusoktól érkező beszámolók szerint most eljutott a társadalom arra a szintre, hogy csak összefogva, egymást segítve tudjuk megtartani a jövő generációit. Magam részéről így teszem meg az első lépést.

A második ok ennél jóval önzőbb. Szeretném, ha a 15 éves fiam egy támogató társadalomban élhetné majd az életét. Ha én tudok bárkit támogatni, akkor kvázi kötelességem.

A harmadik ok, hogy az évek alatt rengeteg pedagógussal találkoztam, és egy kivételével mindenki jól akarta csinálni a dolgát, mindenki sikerre szerette volna vinni a kezébe adott gyerekeket. Eszközük viszont most nincs ehhez, mert ma csak egy másik tudománnyal, a pszichológiával összefogva lehet a siker felé elindulni, éppen a fentebb bemutatott láthatatlan osztálytársak automatikus és gyakori aktivitása miatt.

A negyedik ok pedig az, hogy van szerencsém személyesen ismerni Dr Philip Zimbardo-t, és neki szeretnék ezzel a projekttel egy Születésnapi ajándékot adni, mert éppen idén augusztusban volt 50 éves az általa megtervezett és azóta világhírűvé vált Stanfordi Börtönkísérlet.

A magyar kihívással kezdünk és egy hónappal később kinyitjuk a lehetőséget a világ felé. Angolul is elérhető lesz a program, és nemzetközi szinten kapcsolunk majd be szakembereket és gyerekeket.

Aki most velünk elkezdi bevezetni a Hangulathőmérőt és/ vagy az indulatvulkánt, egy világpremier részese lesz.

Mit szeretnék kérni azoktól, aki részt vesznek a programban?

Egy hét alatt, szó szerint az ország minden szegletéből közel 900 szakember töltötte le az ingyenes módszertani anyagot – mindenféle sajtóhír nélkül.

Ezt a szakember gárdát az őszi szüneten online workshopok segítségével végigkísérem az Indulatvulkán és a Hangulathőmérő bevezetése során.

A vállalatoktól azt kérem, hogy ezzel együtt juttassunk el minden osztályba egy Hangulathőmérőt és egy Indulatvulkánt.

Miért a vállalatok?

Családbarát vállalatnak lenni komoly megtartóerő a tehetséges munkavállalókért vívott küzdelemben. Ezek közül a munkavállalók közül sokan családot alapítanak, és a gyerekük egy napon be fog lépni a közoktatásba. Ha ott a modern kor kihívásaira felkészült pedagógusok várják őket, a gyerekkor nyugodtan indul. Ez esetben a munkavállaló tud koncentrálni a munkahelyi feladatára.

A másik, talán ennél is fontosabb ok, amiért a vállalatoknak érdemes bekapcsolódni a programba, mert a jelenleg gimnazista korosztály néhány éven belül kilép a munkaerőpiacra. Nagyon nem mindegy, hogy egy munkáltató olyan fiatalokból tudja leendő kollégáit kiválasztani, akik tudják az indulataikat kezelni, megtanultak együttműködni, és támogató közösség tagjai voltak, vagy éppen fordítva, egy destruktív,, romboló közegből érkeznek, és ugyanezt a mentalitást viszik majd be a céges csapatba is.

Segítsük egymást, ahogy csak tudjuk. Hozzunk létre támogató, befogadó, biztonságos légkört a gyerekek, nevelőik, családtagjaik és leendő munkáltatóik számára, amiben mindannyian el tudnak indulni a siker felé.

Hogyan tovább?

Augusztus utolsó hétvégéjén lesz egy online workshop, ahol végigvesszük a bevezetés lépéseit a pedagógusokkal.
Ezt követően kéthetente után-követést tartunk. Konzultálunk, elmesélik, ki, hol tart. Kibogozzuk az esetleges elakadásokat.
A tervek szerint október 22-re bevezetjük mindkét eszközt, és novemberben készítünk egy összefoglaló anyagot.

Mi a vállalatok szerepe?

Az ingyenes pedagógus program mellett elkészítettünk olyan falmatricákat, amelyek ragasztás nélkül elhelyezhetőek a tanteremben, az ajtón, vagy bármely falfelületen.

A vállalatok a matrica csomagokat meg tudják vásárolni, amit el tudunk juttatni az itt bekapcsolódott pedagógusoknak, hogy legyen minden osztályban, csoportban, közösségben 1-1 Hangulat Hőmérő, és Indulatvulkán.

Ezzel a hozzájárulással minden matrica csomag nagyjából átlag 25 gyermekhez jut el, azaz ennyi gyereket tanít meg a pedagógus az indulatok kezelésére.

1000 pedagógus részvételével, azaz 1000 matrica csomag megvásárlásával kb. 25,000 gyerek életén könnyítünk.

Csak rajtad múlik!

Mind a pozitív, mind a negatív érzelmeknek megvan a maga szerepe az életünkben, nem lehet csak úgy megválni valamelyiktől, csak azért mert megnehezíti az életünket.El tudod azonban sajátítani, hogyan kezeld azokat a problémás helyzeteket, amikben eddig kapaszkodók nélkül elsodródtál. Sőt, köszönhetően a módszertanunk azonnali működésének, át is tudod adni a gyerekeknek már a következő napon, ugyanezt a készséget! Vegyél részt a workshopon és megmutatjuk neked, hogyan tudod hatékonyan segíteni a gyermekeket érzelmeik felismerésében, kifejezésében és kezelésében, mások érzelmeinek felismerésében és kezelésében, kapcsolataik kialakításában és fenntartásában, ezáltal egy támogató közösség létrehozásában!

Győri Ildikó – Pszichológus, édesanya.

Ildikó évekig nagyvállalatokkal dolgozott, munkavállalói motivációs rendszereket épített fel. Gyakorló anyukaként rájött, hogy a motivációra a családban is szükség van, így kidolgozott egy vidám eszközrendszert, ami a szülőknek segít a kisgyermekkor kihívásain átlendülni. Néhányat ezekből a Varázspálca Szakszerviz című mesekönyvben is bemutatott, gyakorlatban pedig nyaranta több száz gyermek készíti el és használja az Indulatvulkánokat vagy a Hangulathőmérőket.

Mikor a kisfia iskolás lett, találkozott a pedagógusokra nehezedő problémákkal, és megtapasztalta, hogy a gyerekek sokszor motiválatlanok és az osztályközösség sem minden esetben támogató. S-cool Days Osztálymentor Program néven összeállított egy programsorozatot, ami gyors és könnyen alkalmazható segítség a pedagógusok számára. A programot nem csak Magyarországon, hanem külföldi iskolákban is bevezették már. Segítségével mindenhol sikerült az agresszió szintjét csökkenteni, támogató hangulatot kialakítani a gyerekek között, megkönnyítve így a tanítók napi munkáját.

Munkatársaival, Családbarát Programok szervezését és lebonyolítását végezi több mint tíz éve. A nagyvállalati gyerekprogramokon eddig több mint 1.000 gyerek vett részt. Ezeknek a programoknak az átlagos visszajelzése 98%-os elégedettségű. A pandémia hónapjaiban sok munkavállalóhoz jutottak el előadásai, emellett a kreativneveles.hu facebook oldalán azonnal alkalmazható tippeket és trükköket osztott meg az érdeklődőkkel.

Coaching + Érzelmi intelligencia + Kreativitás