Letölthető ebook, csak augusztusban:
Bevezető
Az iskolák, és az iskolarendszer körül forrott a hangulat az elmúlt években. Sok szülő keresi a gyermekének a lehető legjobb megoldást:
- Magániskolába vigyem, vagy maradjon az állami rendszerben?
- Ha magániskola, melyik osztályban váltsak?
- Iskola után csak edzésre járjon, vagy angolra is?
- Mit tegyek, ha kreatív a gyerek, és az iskolában csak kevés idő jut ennek a képességének a fejlesztésére?
- Izgő-mozgó a gyerekem. Milyen iskolában fogja jól érezni magát?
- Hogyan tervezzem az életét? 8+4? 6+6? 4+8? Mikor teszek jót vele?
Hosszan folytathatnánk a sort.
Hogyan tapasztalják meg a bizonytalanságot a szülők?
- Nehéz motiválni a gyerekeket.
- Nincs kedve iskolába menni.
- Ha nem sikerül neki elsőre valami, inkább azonnal feladja.
- Nehezen lehet rávenni őket hosszabb odafigyelést igénylő feladatok megoldására.
- Szeretnénk jó iskolába adni, biztos jövő reményében, de nem érezzük, mit jelent a „jó iskola” a gyerek jövője szempontjából ebben a változásokkal teli világban.
Mit tapasztalnak a pedagógusok?
- Nem figyelnek a gyerekek az órán, nem tudnak figyelni.
- Könnyen feladják a munkát, pedig még szinte bele sem kezdtek.
- Látványosan unatkoznak.
- Nem minden esetben fogadnak szót.
Hogyan is kezdődött minden?
A nyolcvanas években, amikor én jártam iskolába, ezeknek a kérdéseknek a töredékét kellett a szüleimnek feltenni.
Miért?
Mert akkoriban az iskolarendszer és a gyerek jövője között összefüggés volt. A munkaerőpiac, amelyre az iskola őt felkészítette, éppen olyan tudást és viselkedést várt el az újonnan érkező munkavállalóktól, amelyet az iskolában elsajátítottak.
A mai világban ez nem így van. Sok szülő bizonytalan, abban, hogyan segítse gyermekét, hogyan tervezze a jövőjét. Az iskolák körül kialakult bizonytalan helyzeten nem sokat segített a 2020-as év, amely a COVID 19 nevű vírus megfékezésére tett erőfeszítésekről szólt. Világszerte komoly korlátozó intézkedéseket kellett tenni annak érdekben, hogy a fertőzöttek száma ne lépje túl az adott országok egészségügyi rendszereinek kapacitását.
A körülöttünk lévő világ szinte minden részében teljesen kiszámíthatatlanná vált az intézkedések következtében. Óriási változások között, nagy adag bizonytalansággal a tarsolyunkban navigálunk naponta. Akkora mértékű a bizonytalanság, amely még az olyan, stabilnak hitt rendszereket is megingatta, mint az egészségügy, vagy az oktatás.
Ezeknek a tapasztalatoknak a töredék része elég lenne ahhoz, hogy elbizonytalanodjuk az életünk lebonyolításában. Így együtt azonban szinte mindenkit nehéz helyzetbe hoznak.
A szülők a legjobbat akarják a gyereknek, de bizonytalanok abban, mi lesz addigra a legjobb, amikorra a gyerek felcseperedik.
A pedagógusok a legjobbat szeretnék kihozni a gyerekekből, de eszköztelenek.
Mindkettő csoportnak csak régi minták és eszközök állnak rendelkezésére, ami nem segít eligazodni a tudás-alapú társdalom útvesztőiben, és nem segít bejósolni, mitől lesz majd sikeres a gyermekünk a 21-dik században.
Ha kapnak egy iránytűt amely rámutat az iskolarendszer sajátosságaira a körülöttük lévő gazdasági, társadalmi és technológiai változások tükrében, a szülők talán képesek lesznek a gyermek útját megtervezni. A terv birtokában a pedagógusok aktív segítséget tudnak adni a gyermeknek az úton.
Az „Összeomlik, vagy átalakul” című könyv egy iránytű.
Szándékom szerinte az iskolarendszer törtnetén vezeti végig az olvasót, az önellátó falusi élet felbomlásától, az ipari forradalom kreálta változásokon át a technológia családba való beépüléséig.
A könyv elemzi, hogy az iskolarendszer miért jött létre, mikor volt leghatékonyabb a működése, és miért tapasztalnak most a benne lévő szereplők, a diákok és a tanárok is sok nehézséget a mindennapok során.
A cél segíteni az eligazodást a mai iskolarendszerrel kapcsolatos probléma-tengerben, és megoldás javaslatokkal szolgálni szülőknek és pedagógusoknak egyaránt.
Ízelítő a könyvből:
…….A gyerek évezredeken keresztül nem homogén életkori csoportokban, hanem több generációval együtt vettek részt a tevékenységekben. Az idősebbek segítették a fiatalokat….Mindenki a saját tempójában és a saját területén haladt…..A létfenntartáshoz szükséges minimumot minden feladatból mindenki tudta, de azzal többet foglalkozott, ami jól ment, mert nem volt idő arra, hogy mindenki mindent egyformán tudjon – ahogyan azt az iskola ma elvárja diákjaitól. Idő egyébként most sincs arra, hogy egyformán jók legyenek matekból, biológiából és fogalmazásból.) Ráadásul a feladatok egyre összetettebbek, éppen ezért nagyon leterheltek a mai gyerekek.
A szerző
Győri Ildikó – Pszichológus, édesanya.
Évtizedekig nagyvállalatokkal dolgoztam azon, hogy olyan struktúrát építsünk fel a cégeknél, amelynek segítségével a megcélzott üzleti tevékenységük sikeresen elvégezhető. Ha ezzel megvoltunk, akkor igyekeztünk olyan motivációs rendszereket kialakítani, hogy a munkatársak szívesen jöjjenek be dolgozni, jól érezzék magukat a munkahelyen, fejődjenek, és eközben érezzék maguk mögött a vállalat támogatását. Ez a rendszerszemlélet azóta is fontos része az életemnek. Számomra az iskolában ugyanez érvényes: olyan rendszert dolgozzunk ki, amiben a szereplők jól érzik magukat, szívesen járnak be, és hatékonyan telnek a napjaik.
Kinek ajánlom?
Ha pedagógus vagy, rendszerezve megtalálod az óriási tempóban zajló gazdasági és társadalmi változásokat, amelyek hatással vannak a szülők és gyerekek életére, így, közvetve a te mindennapjaidat alakítják, többnyire nehezítik.
Ha szülő vagy, kicsit jobban megérted majd, hogy ha „Te is abba az iskolába jártál”, akkor most mi a baja vele a gyereknek?
Fontos célom ezzel a bevezető, összegző könyvvel, hogy minden, az oktatásban érintett személy megértse azokat a gazdasági és társadalmi környezetben beállt változásokat, amik mára elengedhetetlenné teszik, hogy változtassunk azon, amit az oktatásról gondolunk.
Miért nem írtam külön könyvet a szülőknek, egy másikat a pedagógusoknak?
Szeretném hangsúlyozni, hogy ezek a külső tényezők olyan mértékűek, amire egyedül egyetlen ember, így egyetlen szülő vagy egyetlen pedagógus sem tud megoldást nyújtani. Együtt tudunk egy jobb jövőt teremteni gyermekeinknek. A könyv elolvasásával megteszed az első lépést ebben az irányban.
Kinek nem ajánlom?
Ha a gyerek napjai problémamentes osztályban telnek, nem biztos, hogy most érdemes elolvasnod a könyvet. Akkor sem ajánlom, ha már pontosan tudja, milyen szakmát választ, vagy éppen megvan a helye a családi vállalkozásban, és az iskolaévek csak arra szolgálnak, hogy oda navigálják őt.
Könyv + letölthető ebook, most
Tanítók és tanárok visszajelzése a könyvről:
„Ilyen megközelítésben még nem gondoltam át a munkámat. Hasznos volt, várom a folytatást.”
“Elolvastam, nagyon tetszett. Jól strukturált, érdekes, szerteágazó.”
„Ameddig eljutottam, fantasztikus. Ahogy az elején leírtad az iskolarendszer alakulását, nagyon jól összeszedted. Tetszik az a rész, amikor összehasonlítod, miért volt jó a kezdetekkor, és miért nem jó most.”